Wachtkamergesprekken voor verbeteringen in de zorg

Geplaatst op: 21 mei 2024

Basalt heeft een cliëntenraad (CR). Deze bestaat uit een voorzitter en momenteel 7 leden. De CR vertegenwoordigt, zoals de naam al zegt, de cliënten van Basalt. Zelf ben ik al lange tijd client van Basalt en ik ben lid van de CR sinds april 2021.  Ik vertegenwoordig, namens de patiëntenvereniging Hersenletsel.nl, de neurologische patiënten en dan met name de NAH patiënten. De CR is vertegenwoordigd door verschillende patiëntenverenigingen, en door mensen die op eigen titel aansluiten. Maar wij als kleine groep vertegenwoordigen alle patiënten/cliënten/mantelzorgers van Basalt. Dit noemen we ook wel onze ‘achterban’.

De clientenraad vlnr: Cees van der Plas, Patricia van der Vlugt, Freek Arnoldus, Boi Jongejan, Belinda van der Elst. Niet op de foto: Christel de Lange, Saartje Oldenburg en Idius Felix. 

Als we onze achterban goed willen vertegenwoordigen is het fijn als we ook met onze achterban in contact staan. Dat laatste is overigens best lastig want we willen onze achterban niet overvragen, niet lastigvallen op moeilijke therapie momenten en geen grote enquêtes laten invullen. Daarom houden wij wachtkamergesprekken. Het streven is om ieder jaar minimaal 1x op iedere locatie langs te komen en in de wachtkamer gesprekken aan te knopen met de mensen die daar het wachten zijn op therapie. Of die na de therapie wat aan het uitblazen zijn. Of met mantelzorgers die wachten op mensen die therapie hebben.
 

Mijn eerste wachtkamergesprekken had ik op locatie Leiden. Ik vond het ook wel een beetje spannend om zomaar de wachtkamer in te stappen en mensen aan te spreken. Het is toch anders dan een gewoon praatje aanknopen. De enige leidraad die ik had waren onze 4 standaard vragen:

  1. Hoe lang revalideert u bij Basalt?
  2. Wat vindt u van Basalt?
  3. Wilt u een ervaring delen?
  4. Heeft u een Tip, Top of een Flop?

Al gauw bleek dat de spanning niet nodig was. Ik heb die dag een aantal heel fijne gesprekken gehad waarin ik amper op onze vier standaard vragen hoefde terug te komen, omdat die vragen eigenlijk al in het verhaal van de mensen naar voren kwam.

Ook op andere locaties hebben mijn mede-CR leden en ikzelf mooie, intense maar ook verdrietige gesprekken gehad. In al deze gesprekken kwamen overigens heel veel mooie warme woorden voor de medewerkers van Basalt. Het is zo mooi om te horen hoe de medewerkers van Basalt een rots in de branding zijn voor de patiënten. En natuurlijk komen er ook wat verbeterpunten ter sprake. Die punten nemen wij dan weer mee in onze gesprekken met de Raad van Bestuur. Klachten wijzen wij altijd door naar de klachtenfunctionaris want die horen niet bij ons thuis maar verbeterpunten daar kunnen we wat mee. Zeker als we het van meerdere mensen horen. Mocht u in de wachtkamer zitten als wij er toevallig ook zijn hoop ik dat u even de tijd neemt om met ons te praten, wij vinden uw mening oprecht erg belangrijk.


Deel dit bericht:




Terug