Duurzaam ondernemen

Bij Basalt geloven we dat duurzaam ondernemen niet alleen goed is voor het milieu en de samenleving, maar ook bijdraagt aan de veerkracht en het succes van onze organisatie op de lange termijn. In 2022 hebben we ons aangesloten bij het ‘Milieu Platform Zorg’ en de GreenDeal 3.0 ondertekend. In 2023 heeft Basalt aanzienlijke stappen gezet op het gebied van duurzaam ondernemen.

Milieu-initiatieven

Energie-efficiëntie: We hebben geïnvesteerd in energiebesparende maatregelen zoals het installeren van LED-verlichting en het verbeteren van isolatie in onze gebouwen. Daarnaast stimuleren we onze medewerkers om alert te zijn op energieverbruik.
Duurzame energie: Basalt heeft zonnepanelen geïnstalleerd op de daken van meerdere locaties, waardoor een deel van onze energiebehoefte nu wordt gedekt door hernieuwbare energiebronnen.
Afvalbeheer: We hebben voorbereidingen getroffen voor een nieuw afvalscheidingssysteem. Daarvoor zijn we de samenwerking aangegaan met Renewi, het meest toonaangevende waste-to-product bedrijf.
Medicatie: We zorgen ervoor dat patienten afgepaste mediacatie krijgen om verspilling te voorkomen.

Inclusief ondernemen
Basalt werkt in Delft samen met Ipse de Brugge; een organisatie in de zorg voor kinderen, jongeren en volwassenen met een verstandelijke beperking. De cliënten van Ipse de Brugge draaien, onder begeleiding van een professional van Basalt het restaurant in Delft. Basalt gelooft dat door mensen met verschillende achtergronden, culturen en levenservaringen samen te brengen, je een uniek platform creëert om te kunnen vernieuwen. Ook blijven veel ex-patiënten, met een lichamelijke beperking of NAH verbonden met Basalt via vrijwilligerswerk. In 2023 waren 130 vrijwilligers betrokken bij Basalt.

Economische duurzaamheid
Duurzame inkoop: Basalt heeft beleid ingevoerd om bij de inkoop van producten en diensten prioriteit te geven aan duurzame leveranciers. Hierdoor ondersteunen we bedrijven die bijdragen aan een duurzame toekomst.