In 2023 heeft Basalt haar wetenschappelijk onderzoek verder uitgebouwd.

• We ontwikkelen en testen technologische innovaties die revalidatieprocessen kunnen verbeteren
  • We onderzoeken hoe we de zorg effectiever, veiliger en patiëntvriendelijker kunnen maken
  • We onderzoeken hoe we gezond beweeggedrag kunnen stimuleren bij patiënten gedurende alle fases van hun behandeltraject (Basalt in Beweging)

Aan deze onderzoeken zijn vier prominente academici verbonden: Hoogleraar mw. Vliet Vlieland (Doelmatigheid van revalidatieprocessen bij Basalt en LUMC), Hoogleraar dhr. Dekker (Actieve leefstijl en revalidatiegeneeskunde van het UMCG (Universitair Medisch Centrum Groningen), Lector mw. Berger (Technologie voor Inclusief Bewegen en Sport aan de Haagse Hogeschool), en Lector dhr. Meesters (Revalidatie en Technologie aan de Haagse Hogeschool),

Basalt werkt aan een nieuwe samenwerkingsovereenkomst met de UMC's en de aanstelling van een hoogleraar Revalidatiegeneeskunde. Daarnaast is er intensieve samenwerking met de Haagse Hogeschool op het gebied van onderzoek en onderwijs.

Verder deden we in 2023 de volgende projecten:

• Dit project, gesubsidieerd door de Hersenstichting, onderzoekt de participatie, het gezinsfunctioneren en de kwaliteit van leven van kinderen en jongeren met niet-aangeboren hersenletsel (NAH). Het doel is een landelijk behandelprogramma te ontwikkelen. Een promovendus is bij dit onderzoek betrokken.

• Een cohortstudie die sinds 2014 loopt en zich richt op CVA-patiënten. Met subsidies van SKMS en het Wetenschapsfonds van HMC beantwoordt dit onderzoek vragen over de structuur, het proces en de uitkomsten van de revalidatie. In 2023 is een medewerker gepromoveerd op dit onderzoek. In 2024 bestaat het onderzoek 10 jaar.

• VLNR: Rienk Dekker, Aleid de Rooij, Jorit Meesters, Asa Mennema, Monique Berger, Jose van der Meulen, Desi Stokman, Lisenka te Lindert

Met 'Basalt in Beweging', een 6-jarige onderzoeksprogramma dat wordt gefinancierd door het Basalt fonds, ontwikkelen en verankeren we een nieuwe werkwijze en een revalidatieomgeving waarin we beweging en een gezonde leefstijl stimuleren – tijdens én na de behandeling. Onderzoekers, behandelaars en revalidatieartsen van Basalt werken samen met belangrijke netwerkpartners als universiteiten, hogescholen, zorgaanbieders, netwerken, bedrijven en gemeentes. In 2023 trad Rienk Dekker toe aan de onderzoeksgroep. Rienk is hoogleraar actieve leefstijl en revalidatiegeneeskunde van het UMCG (Universitair Medisch Centrum Groningen).

Het onderzoeksprogramma Basalt in Beweging bestaat uit drie onderdelen.

De rol van de verpleging
    Hoe kunnen verpleegkundigen de patiënten die in de kliniek revalideren ondersteunen en stimuleren om meer te gaan bewegen? Promovendus Åsa Mennema onderzoekt deze vraag en kijkt naar de huidige rol, de gewenste rol en de kennis en vaardigheden die verpleegkundigen nodig hebben om die rol optimaal te vervullen. Het doel is een geteste toolkit met hulpmiddelen voor de verpleegpraktijk.

Het in kaart brengen van beweeggedrag en barrières voor bewegen
    Hoe ziet het beweeggedrag van de individuele patiënt eruit en wat zijn de barrières van een patiënt om in beweging te komen? Om die vraag te beantwoorden ontwikkelt en valideert promovendus Desi Stokman een vragenlijst. Het doel is om een beweeg en gedragsprofiel te ontwikkelen, waardoor zowel de patiënt als de behandelaar eenvoudig kunnen zien waar aangrijpingspunten liggen voor behandeling.

Het ontwikkelen van een interventie om duurzaam beweeggedrag te stimuleren
    Hoe kunnen we patiënten beter helpen (meer) te gaan bewegen? Promovendus Lisenka te Lindert ontwikkelt en evalueert voor haar promotieonderzoek een beweeginterventie die gebaseerd is op het beweeggedrag en het beweegprofiel van de individuele patiënt. Zij doet dit in co-creatie met patiënten, hun naasten, behandelaars, verpleging en beleidsmakers.

Door al deze gerichte inspanningen en samenwerkingen blijft Basalt voorop lopen in de revalidatiegeneeskunde en dragen we bij aan de ontwikkeling van innovatieve en patiëntgerichte zorgoplossingen.

In 2023 promoveerde Winke van Meijeren-Pont op het volgende onderwerp: “Comprehensive measurement of long term outcomes and costs of rehabilitaiton in patients with stroke”. In totaal publiceerden we 29 wetenschappelijke artikelen.