Onze professionals

Onze professionals

Wij zijn trots op onze medewerkers. Zij zijn het die, onder soms best uitdagende omstandigheden, dag in dag uit alles in het werk zetten om onze patiënten, van jong tot oud, in kracht te laten groeien om zo zelfstandig en veilig mogelijk deel te kunnen nemen in de maatschappij.

  • In 2023 hebben we ons bij Basalt extra ingespannen om een aantrekkelijke en ondersteunende werkomgeving voor onze medewerkers te creëren. 

    Werving en Behoud
    Ondanks de uitdagingen op de arbeidsmarkt, waren we succesvol met het werven van medewerkers. We hebben 217 nieuwe collega's mogen verwelkomen, een stijging ten opzichte van de 196 in 2022.

    Medewerkerstevredenheid
    We namen een Medewerkertevredenheidsonderzoek (MTO) af. Een nieuwe toevoeging dit jaar was de 'Eerste 100 dagen – evaluatie', die specifiek gericht is op het verbeteren van de onboarding-ervaring voor nieuwe medewerkers.

    Uit de resultaten van deze onderzoeken blijkt dat de algemene tevredenheid onder onze medewerkers hoog is gebleven, ondanks de toenemende werkdruk. De feedback van medewerkers heeft ons geholpen om gerichte verbeteringen door te voeren in onze ondersteunende diensten en welzijnsprogramma's.

    Vitaliteit en Welzijn
    Het welzijn van onze medewerkers blijft een prioriteit. We hebben verschillende initiatieven geïntroduceerd om de vitaliteit te bevorderen. Een van de hoogtepunten was de introductie van de interne training "Relaxt je werkdag door", die mindfulness- en ontspanningsoefeningen omvat. Daarnaast hebben we zowel fysieke als online workshops aangeboden, waaronder trainingen in werkgeluk, balans tussen werk en privé, en netwerken.

    Ondersteuning en Vertrouwenspersonen
     Om een veilige en ondersteunende werkomgeving te waarborgen, hebben we in 2023 de regeling voor vertrouwenspersonen uitgebreid. Er waren zowel interne als externe vertrouwenspersonen beschikbaar, die samen 99 meldingen ontvingen. Dit aantal is gestegen vergeleken met de 70 meldingen in 2022, wat aangeeft dat medewerkers steeds beter de weg weten te vinden naar deze ondersteuningsmiddelen.

    Administratieve Innovaties
     Onze HR-afdeling heeft in 2023 de HR-wegwijzer op het intranet geïntroduceerd, waardoor medewerkers eenvoudig toegang hebben tot belangrijke informatie zoals CAO-regelingen en verlofmogelijkheden. Ook is het gebruik van de InPlanning-applicatie toegenomen, waardoor medewerkers hun roosters eenvoudiger kunnen raadplegen en beheren.

    Evenementen
    In 2023 werd een Beach Event georganiseerd. Tijdens dit event konden collega's kiezen voor een sportieve activiteit. De dag op het strand werd afgesloten met een gezellige BBQ.

     

  • In 2023 heeft Basalt aanzienlijk geïnvesteerd in de opleidingen en ontwikkeling van haar medewerkers.

    Leerhuis
    Er zijn drie nieuwe adviseurs Leren en Ontwikkelen gestart, met als doel een toekomstbestendig Leerhuis met een duurzaam aanbod voor alle medewerkers. Er zijn belangrijke documenten opgesteld, zoals de koers van het Leerhuis en ontwikkeljaarplannen. Ook is er een nieuwe visie op leren ontwikkeld en is de basis gelegd voor het strategisch opleidingsplan 2025-2028.

    "Samen Beslissen"
    Het strategische programma "Samen Beslissen" heeft in 2023 speciale aandacht gekregen. Verdere trainingen zijn geïmplementeerd, waarbij theorie naar praktijk werd vertaald met behulp van coachende vaardigheden in verschillende diagnosegroepen. Bovendien is een borgingsplan voor "Samen Beslissen" opgesteld, inclusief trainingen voor nieuwe medewerkers die vanaf 2024 worden aangeboden.

    Stagiaires
    Er is gewerkt aan de doorontwikkeling van het stagebeleid om de werving en aanname van stagiaires te verbeteren. Dit heeft geresulteerd in meer leermogelijkheden voor deelnemers en een toename van het aantal stagiaires in verschillende disciplines. Zo zijn er bijvoorbeeld 29 stagiaires fysiotherapie aangenomen in 2023, vergeleken met 19 in 2022, en 56 stagiaires verpleging ten opzichte van 36 in het vorige jaar.

    Verpleegkundigen
    Om de rol en expertise van verpleegkundigen en verzorgenden beter te integreren in het interdisciplinaire team tijdens de klinische opname, hebben we diverse initiatieven genomen. We hebben een e-learning programma ontwikkeld om verpleegkundige behandeldoelen te leren stellen. Daarnaast zijn gesprekken gevoerd tussen verpleegkundigen en ziekenhuisartsen in Leiden en Den Haag over klinisch redeneren. Inspiratiesessies hebben geleid tot innovatieve ideeën die zijn opgenomen in het projectplan voor 2023 en de planning voor 2024. Deze maatregelen zullen de samenwerking verbeteren, de tevredenheid van verpleegkundigen vergroten en de kwaliteit van zorg verhogen.

    Al deze inspanningen onderstrepen Basalt's toewijding aan het bieden van hoogwaardige opleidingsmogelijkheden en het stimuleren van zowel professionele als persoonlijke groei van haar medewerkers.

  • Expertgroepen
    In 2023 hebben expertgroepen binnen Basalt een cruciale rol gespeeld in het waarborgen en verbeteren van de kwaliteit van de zorg. Deze groepen bestaan uit gespecialiseerde professionals die samenwerken om evidence-based behandelprogramma's te harmoniseren. Hun inspanningen zijn gericht op het uitvoeren van interne audits, het evalueren van de effectiviteit van behandelingen en het monitoren van patiënttevredenheid.

    Focusgroepen
    De diagnose gebonden focusgroepen kwamen vier keer per jaar bijeen en bespraken onder andere behandelprogramma's, klinimetrie, planningsrecepten, en jaarplannen. Ook werden er richtlijnen en deskundigheidsprofielen opgesteld, in opdracht van de Raad van Bestuur. Naast deze specifieke groepen, werd een gecombineerde diagnose-overstijgende focus- en expertgroep voor spasticiteit en gangbeeldanalyse opgericht. Deze groep wordt inhoudelijk voorgezeten door een revalidatiearts en technisch door een zorgmanager.

    Uitwisseling van kennis
    Door deze samenwerkingsverbanden en de structurele overleggen tussen de voorzitters van de focusgroepen en het Bestuur Medische Staf, is er een effectieve uitwisseling van kennis en best practices gewaarborgd. Dit heeft geleid tot een verbeterde uniformiteit en kwaliteit van de zorg over de verschillende locaties heen.



Terug naar home