Waardevolle zorg

We richten ons met ons strategische beleid op de best mogelijke behandeluitkomsten. We noemen dit ook wel ‘waardevolle zorg’. Dit betekent dat we kijken naar de kwaliteit en waarde van de zorg voor de patiënt, naar de inrichting van onze organisatie en naar kosten. Voor de periode 2021 – 2023 hebben we verschillende projecten gedefinieerd om waardevolle zorg verder vorm te geven.

• Het project "Samen Beslissen" is een essentieel onderdeel van onze zorgstrategie en draagt bij aan het leveren van hoogwaardige, patiëntgerichte zorg. Met dit project leren we onze zorgprofessionals om patiënten beter te begeleiden bij het maken van geïnformeerde keuzes.

Implementatie
    Het Samen Beslissen principe hebben we in 2022 in de diagnosegroepen en behandelteams geïmplementeerd. Dit heeft geleid tot een meer gepersonaliseerde benadering van zorg, waarbij de voorkeuren en waarden van de patiënt nadrukkelijk worden meegenomen in het behandelplan. Patiënten worden actief betrokken bij beslissingen over hun zorg, wat resulteert in meer eigen regie en meer therapietrouw - ze staan immers achter de keuze die ze hebben gemaakt. Het Samen Beslissen principe leidt tot betere behandeluitkomsten en een hogere patienttevredenheid.

Borging en Continuïteit
    Om het project ook in de toekomst te waarborgen, is er in 2023 een plan opgesteld dat Samen Beslissen in de organisatie structureel ondersteunt. Nieuwe medewerkers krijgen vanaf 2024 trainingen aangeboden, zodat de principes van Samen Beslissen breed toegepast worden in onze zorgprocessen.

• In 2023 heeft Basalt aanzienlijke vooruitgang geboekt met het project Blended Care, een innovatieve zorgaanpak die fysieke en digitale zorg combineert. Thuis als het kan, in het revalidatiecentrum als het moet.

Integratie van fysieke en digitale zorg
    Blended Care biedt patiënten een combinatie van traditionele face-to-face consulten in het revalidatiecentrum en digitale behandelingen, zoals e-consulten en online behandelmodules vanuit huis. Hiermee zorgen we voor meer flexibiliteit en gemakkelijker toegang tot zorg. Patiënten krijgen zo een behandeltraject dat het beste bij hen past.

Voordelen voor patiënten
    De integratie van digitale tools in het zorgproces leidt tot allerlei voordelen voor patiënten. Zo hebben ze op elk moment toegang tot zorg via online platformen, wat vooral handig is voor patiënten met beperkte mobiliteit of drukke agenda's. Daarnaast bevordert Blended Care een meer proactieve rol van patiënten in hun eigen zorg. Doordat alle documentatie overzichtelijk terug te vinden is in het portaal, kunnen patienten hun traject beter volgen.

Training en ondersteuning voor zorgprofessionals
    Om de implementatie van Blended Care te ondersteunen, hebben we in 2023 intensieve trainingen aangeboden aan onze zorgprofessionals. Deze trainingen richten zich op het effectief gebruik van digitale zorgtools en het combineren van deze tools met face- to-face methoden. Door onze zorgprofessionals voor te bereiden, kunnen zij hun patiënten straks goed begeleiden.

Toekomstige Stappen
    In 2024 blijven we werken aan de uitbreiding en verfijning van Blended Care. Onze focus ligt op het verder integreren van digitale innovaties en het continu verbeteren van de gebruikerservaring voor zowel patiënten als zorgverleners. Blended Care is een belangrijk onderdeel van onze strategie om zorg toegankelijker, efficiënter en patiëntgerichter te maken.

• In 2023 hebben we de voorbereidingen getroffen voor de start van het strategische project 'Waardegedreven revalidatiezorg' dat in 2024 van start zal gaan.

Meten is weten
    In het project werken we toe naar het meten van de zorgervaring en de gezondheidsresultaten van patiënten. Meetresultaten bieden ons inzichten om de zorg vervolgens te verbeteren. We doen metingen met behulp van resultaatkaarten. We werken samen met onze partners van Revion (Klimmendaal, Revalidatie Friesland en Revant) om de beste behandelmethodes te ontwikkelen voor specifieke diagnoses. In teams worden de meest effectieve methodes geselecteerd en binnen alle organisaties overgenomen.

• In 2023 hebben we de voorbereidingen getroffen voor de start van het strategische project 'Gezonde Leefstijl' dat in 2024 van start zal gaan.

Een gezonde leefstijl helpt bij het herstel én bij het voorkomen van eventuele complicaties. Door in te zetten op thema's als bewegen, voeding, slapen en stoppen met roken, kunnen we patienten tjdens hun revalidatie bij ons helpen hun leefstijl te verbeteren. Na een ingrijpende gebeurtenis zijn patienten over het algemeen ontvankelijk voor gedragsverandering.