Het leven net iets makkelijker maken vanuit de Clientenraad bij Basalt

Auteur: Christel de Lange | Geplaatst op: 07 november 2023
Categorie: Clientenraad

Door: Christel de Lange, lid Cliëntenraad bij Basalt

Het is inmiddels alweer bijna anderhalf jaar geleden dat ik voor het eerst met mijn zoontje op de arm Basalt binnenliep. We hadden een afspraak voor een intake. Revalidatie associeerde ik niet met kinderen maar meer met oudere mensen, althans ouder dan mijn zoontje van twee. Ik wist niet goed wat ik kon verwachten. De afspraak verliep goed, de therapeuten waren vriendelijk, en zo begon mijn zoontje na een paar maanden bij de therapeutische peutergroep. In een groepje met een aantal andere kinderen wordt hij opgevangen en volgt hij zijn therapie gedurende de dag.

Inmiddels zijn we gewend en voelen we ons thuis bij Basalt. Vanmorgen toen ik hem naar de peutergroep bracht, wees mijn zoontje enthousiast in de richting van het zwembad. Hij vindt zwemmen een feest. Ik moest hem teleurstellen, hij is pas morgen aan de beurt. Maar, zodra hij de leidsters en al het speelgoed zag was het leed voorbij.

Hoe vaker ik bij Basalt kwam, hoe meer ik me besefte hoe weinig ik eigenlijk wist over Basalt als organisatie. Mijn zoontje maakt intensief gebruik van allerlei vormen van therapie, maar kan zelf beperkt aangeven wat hij ervan vindt. Daarom had ik behoefte om namens hem en vanuit het ouderperspectief mee te denken met Basalt. Een Ergotherapeute wees mij op het bestaan van de ‘Cliëntenraad’. Een overlegorgaan dat bestaat uit oud-patiënten en/of naasten van patiënten. Vanuit de raad wordt meegedacht over belangrijke beslissingen bij Basalt die impact hebben op de patiënten. Daaraan een bijdrage leveren leek mij heel zinvol. Na mijn interesse te hebben aangegeven en een kennismakingsgesprek, volgde al snel een eerste vergadering. Langzaamaan begin ik steeds meer te begrijpen hoe de revalidatiewereld in elkaar steekt en ontvouwt zich ook de wereld van revalidatie voor volwassenen.

Nog voor mijn allereerste vergadering werd ik gevraagd om mee te denken over het beleid bij de peutergroep (‘vroegbehandeling’). Ik kreeg de kans om mee te praten over thema’s die voor mij als ouder en mijn zoontje van direct belang zijn. Niet veel later kwam er een heel praktisch thema aan bod. Basalt moest een parkeerbeleid invoeren in verband met onder andere regelgeving vanuit de gemeente. Het voorgestelde beleid hield in dat het eerste kwartier parkeren gratis zou zijn. Het eerste wat in mij opkwam was dat dit te kort is om zonder te hoeven betalen mijn zoon af te zetten bij zijn groep. Daar heb ik minimaal een halfuur voor nodig. Dit geldt ook voor alle andere ouders. Als ouder red je het nèt niet om binnen een kwartier je kind af te zetten, alles over te dragen en weer te vertrekken. Als je dan elke keer 2 euro moet betalen, dan is dat best een gedoe en het tikt aan. Gelukkig kon het parkeerbeleid worden aangepast en hebben alle ouders nu voldoende tijd om hun kind rustig af te zetten.

Ik vind het fijn om betrokken te zijn bij de instelling waar wij bijna dagelijks komen. Het geeft voldoening om mee te denken en het kan het leven daadwerkelijk soms net iets makkelijker maken. Voor mij en voor mijn zoon, en voor alle anderen die korter of langere tijd bij Basalt revalideren.

De Cliëntenraad is op dit moment op zoek naar nieuwe raadsleden. Heb je goede ideeën en wil je de revalidatiezorg vanuit patiëntenperspectief leuker, gemakkelijker of effectiever maken? Laat het ons weten, we komen graag met je in contact. Clientenraad@basaltrevalidatie.nl

Deel dit bericht:




Terug