Intreerede Jorit Meesters - Revalidatie en Technologie: samen beter!

Geplaatst op: 01 november 2021

Met een wearable je beweeggedrag meten, via een app 24/7 ondersteuning krijgen bij fysieke oefeningen en Big Data inzetten om de zorg te verbeteren. E-health en zorgtechnologie bieden oplossingen voor een toenemende en steeds complexere zorgvraag. Sinds 1 jaar verricht lector Revalidatie en Technologie Jorit Meesters onderzoek hoe technologie kan bijdragen aan een efficiënte en toekomstbestendige revalidatiezorg. Op 28 oktober hield hij zijn online intreerede.  De intreerede is hier terug te zien

“De zorg in Nederland staat steeds meer onder druk. Enerzijds is er een toenemende krapte aan zorgpersoneel en anderzijds worden we allemaal ouder. Dat vraagt om meer en complexere zorg, waaronder meer vraag naar medisch-specialistische revalidatie. ICT en e-health-toepassingen kunnen hierbij een grote rol gaan spelen”, aldus Meesters. Zijn onderzoekfocus: e-health en technologie in de revalidatiezorg.

Het lectoraat Revalidatie en Technologie is een gezamenlijk lectoraat van De Haagse hogeschool en Basalt. “Een lectoraat vanuit zowel een kennisinstelling als een zorginstelling is een waardevol instrument om met praktijkgericht onderzoek oplossingen naar de praktijk te brengen”, aldus de lector.

De zorg ontzorgen
“Met nieuwe technologieën kunnen we de zorg verbeteren.” Zo kun je een deel van het zorgproces volgens Meesters in handen geven van technologie. “Maar een goede aansluiting met de patiënt blijft heel belangrijk. De zorg moet blended worden: een combinatie tussen traditionele face-to-face behandelingen en online hulpverlening.”

Gebruiksvriendelijk
En dat is precies waar het lectoraat onderzoek naar doet. Meesters: “We weten heel veel over de potentie van zorgtechnologie, maar de vraag is of het daadwerkelijk werkt.” Met data-analyse wordt het gebruik van eHhealth toepassingen gemeten. “Uitgangspunt is om dezelfde of betere behandelingen te bieden met blended zorg als met face-to-face zorg. Door te monitoren en evalueren kunnen we de toepassingen gebruiksvriendelijker maken of zo verbeteren dat mensen bijvoorbeeld meer gaan bewegen. De praktijkvragen zijn leidend in ons onderzoek.”

Field labs & living labs
Samen met de Haagse Hogeschool en het LUMC doet het lectoraat onderzoek in zogeheten labs. “In het FieldLab van Basalt proberen we bijvoorbeeld bedrijven die nog volop in ontwikkeling zijn een aantal stappen richting de markt te laten zetten. Vanuit praktijkervaring kunnen wij zo zorginnovaties sturen.” Studenten en docenten van De Haagse Hogeschool doen ook praktijkervaring op in de vier living labs in Basalt. Meesters: We willen dat toekomstig zorgprofessionals eHealth écht inzetten in hun zorg aan revalidatiepatiënten. Studenten zijn de innovators van morgen, die zelf met nieuwe technologische oplossingen komen en tegelijkertijd de kwaliteit en menselijkheid in de zorg behouden.”


Deel dit bericht:




Terug
 
Basalt gebruikt cookies

Wij, en derde partijen, maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd), en om voorkeuren op te slaan. U kunt zelf bepalen welke cookies u wilt toestaan. Houd er rekening mee dat op basis van uw instellingen mogelijk niet alle functies van de website beschikbaar zijn.

Cookie-instellingen

Functionele cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. 

Analytische cookies helpen eigenaren van websites begrijpen hoe bezoekers de website gebruiken, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren.

Externe media cookies worden gezet door derden zoals Youtube. Met deze cookies kan Google uw internetgedrag volgen. Deze cookies zijn noodzakelijk om Youtube video's te kunnen bekijken op de website.

Selecteer hieronder welke cookies geplaatst mogen worden op uw computer.

Uw cookie-voorkeuren zijn bewaard.