Samenwerking Basalt en Zuyd Hogeschool: Verbeterde aanpak participatie in kinderrevalidatie

Geplaatst op: 25 augustus 2022

Basalt en het lectoraat Autonomie en Participatie van Chronisch Zieken van Zuyd Hogeschool gaan samenwerken in het project ‘Wat ik echt het allerliefste wil?’. Dit project heeft als doel een goed onderbouwde en efficiënte aanpak te ontwikkelen om de participatie van kinderen, die revalideren, verder te verbeteren. Het Johanna Kinderfonds en het Kinderrevalidatiefonds Adriaanstichting geven subsidie voor dit project dat in november van start gaat.

Naar school gaan, uitgaan met vriendinnen, op bezoek bij opa en oma, sporten op zaterdagmiddag: kinderen die revalideren willen net als ieder ander kind volop meedoen aan het maatschappelijke leven. Weer zo goed en zelfstandig meedoen is ook het belangrijkste doel van kinderrevalidatie. Er is steeds meer bewijs dat participatie niet alleen wordt belemmerd door de beperking zelf, maar ook door sociale en/of de fysieke omgeving. Er is echter geen goed onderbouwde aanpak in de revalidatiesector om de participatie van kinderen te stimuleren. Het project ‘Wat ik het allerliefste wil’ moet hier verandering in brengen. Het project duurt 2 jaar.

"Het allerliefste wil ik met mijn vriendinnen mee naar het winkelcentrum." 12-jarig meisje met een hersenbeschadiging

Bewezen effectief

Het project wil de wetenschappelijk onderbouwde interventie ‘Pathways and Resources for Engagement and Particiption’ (PREP) beschikbaar maken voor de Nederlandse revalidatie en in een pilot in 2 centra testen op bruikbaarheid. PREP is een 20 weken durende aanpak waarbij het hele gezin betrokken is. Onder begeleiding van een ergotherapeut stellen de jongeren 3 participatiedoelen op samen met de andere gezinsleden en andere belangrijke personen zoals bijvoorbeeld een familielid of een buurvrouw. Participatiedoelen zijn bijvoorbeeld boodschappen doen met je broer, lid worden van een sportclub en naar de film gaan. De therapeut en het gezin stellen ook een ‘participatieteam’ samen, bestaande uit een belanghebbenden, bijvoorbeeld familieleden, leraren, instructeurs of vrijwilligers. Dit team helpt bij de uitvoering van het plan om de doelen te behalen en monitort het proces en resultaat op langere termijn. Een groeiend aantal internationale publicaties toont aan dat PREP effectief is.

 "Nu kunnen wij veel voor haar doen. Onze grootste zorg is of zij straks de dingen zelf kan doen die voor haar belangrijk zijn als 16- of 21-jarige."  Ouder van 10-jarige met spierziekte

Samenwerking

De kinderafdelingen van alle specialistische revalidatiecentra in Nederland worden betrokken bij het project, evenals de Canadese groep CanChild. Het is de bedoeling dat de uitkomsten ook gedeeld worden met opleidingen voor ergotherapie, fysiotherapie en logopedie.

Wilt u meer informatie over dit project?
Neem contact op met Menno van der Holst senior onderzoeker IQ+R

 


Deel dit bericht:




Terug